Forskning om PYC

Parenting Young Children (PYC) är utarbetat vid Parenting Research Centre i Melbourne, Australien av Dr Robyn Mildon och Dr Catherine Wade. Programmet är evidensinformerat, vilket innebär att PYC inte har genomgått någon kontrollerad vetenskaplig studie, men däremot har forskningen som programmet bygger på varit evidensbaserad. Det är framförallt Sheila Eybergs och Maurice Feldmans forskning som ligger till grund för programmet. Dessutom baseras PYC på social inlärningsteori.

Forsknings- och utvecklingsprojekt i Sverige

Sedan 2010 genomförs ett forskningsprojekt som studerar föräldrarnas och professionellas erfarenheter av PYC samt implementeringen av programmet. Forskningen leds av docent Mikaela Starke, Institutionen för socialt arbete vid Göteborgs universitet, i samverkan med Dr Robyn Mildon och Dr Catherine Wade. Forskningen har fått medel från Västra Götalandsregionen, STINT och Forte.

Från 2011 till 2014 genomfördes ett utvecklingsprojekt för att pröva och utveckla PYC till svenska förhållanden med stöd från Arvsfonden. Detta gjordes i samarbete mellan Parenting Research Centre Melbourne, Institutionen för socialt arbete vid Göteborgs universitet, FoU Sjuhärad Välfärd, FoU i Väst/GR, FoU Centrum för vård, omsorg och socialt arbete Linköping och FoU-stöd Regionförbundet Uppsala. PYC är idag prövat i ett 30-tal svenska kommuner.

Vad visar forskningen om PYC?
66622-mother-and-child

En avhandling (McHugh, 2016) visar att…

  • personalen är nöjd med programmet
  • den praktiska tillämpningen behöver utvecklas.

En studie gjord i Australien (Mildon et. al., 2008) visar att …

  • stress och situationer av oro minskade signifikant för föräldrar och familjer.
  • föräldrarna upplevde ett ökat självförtroende och ökad tillfredsställelse med sin föräldraförmåga.
  • barnens känsloutbrott minskade.
  • kvaliteten i hemmiljön ökade.
  • samhörighet och dialog mellan barn och föräldrar ökade.
  • generellt upplevde de familjer som deltog att de var mycket nöjda med programmet och de ansåg att det varit till stor hjälp för att utveckla föräldraförmågor.

En svensk studie (Starke et. al., 2013) visar att yrkesverksamma tycker att …

  • PYC stimulerar till att arbeta med föräldrar och barn utifrån ett empowerment-perspektiv.
  • PYC ger kommunikativa redskap som förtydligar och minskar missförstånd.
  • PYC möjliggör struktur i miljöer som är komplexa och synliggör det som fungerar och det som behöver förbättras.
  • programmet utvecklar föräldrars omvårdnad om och interaktion med barnet.

En annan svensk studie (McHugh & Starke, 2015) visar att yrkesverksamma …

  • rapporterade högre kompetens för att kunna arbeta med föräldrar med intellektuella funktionshinder efter PYC-träning.
  • uppfattar att PYC och träningen är både användbar och nyttig.
  • tycker att PYC hjälper dem att jobba i förälderns tempo, att vara mer flexibel i sitt arbete och att ge föräldern både positiv och korrigerande feedback.

Andra preliminära resultat från svensk forskning (Starke, opubl.) visar att föräldrarna tycker att …

  • tillvaron som förälder är mer hoppfull och positiv.
  • det finns ett positivt samarbete med PYC-handledaren.
  • det är en ökad tydlighet när det gäller vad som förväntas av dem som föräldrar.
  • det är positivt att kunna arbeta i det egna hemmet.
  • det finns ett positivt samarbete med PYC-handledaren.
Referenser & lästips

Understanding support workers’ competence development in working with parents with intellectual disability.
E. Mc Hugh och M. Starke
Journal of Intellectual Disabilities, 2015

Parenting with disabilities: Experiences from implementing a parenting support programme in Sweden
M. Starke, C. Wade, M. A. Feldman och R. Mildon
Journal of Intellectual Disabilities, 2013
Populärversion av artikeln på svenska

Considering the contextual fit of an intervention for fami­lies headed by parents with an intellectual disability: an exploratory study.
R. Mildon, C. Wade och J. Matthews
Journal of Applied Rese­arch in Intellectual Disabilities, 2008

Barn som har föräldrar med utvecklingsstörning
Socialstyrelsen, 2007

Föräldrar med utvecklingsstörning och deras barn – vad finns det för kun­skap?
Socialstyrelsen, 2005

Pågående forskning

Mikaela Starke, docent vid Institutionen för socialt arbete vid Göteborgs universitet, är forskningsledare för Implementering av Parenting Young Children (PYC) – ett föräldrautbildningsprogram som avser att stärka föräldrar med intellektuella funktionshinder och deras förmåga till omvårdnad av och samspel med barnet. Arbetet stöds med medel från Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd (Forte).

Elaine Mc Hugh, doktor vid Psykologiska institutionen vid Göteborgs universitet, disputerade i december 2016 på en avhandling om implementering av PYC:

Implementing a Program for Parents with Intellectual Disability in Sweden: A Feasibility Study

Hösten 2015 la Elaine Mc Hugh fram sin licentiatavhandling:

Implementing a program for parents with intellectual disability: peer support as an interactive support system (avhandlingen i fulltext på engelska)

Sammanfattning av licentiatavhandlingen (på svenska)